Listing 1 - 10 of 263 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Psychiaters kunnen geen collega-specialisten te hulp roepen om een diagnose te stellen of een aandoening uit te sluiten. Beelden van de radioloog kunnen veel aantonen maar géen psychiatrische aandoeningen. En van wélk weefsel zou de patholoog biopten microscopisch moeten bestuderen om een stemmingsstoornis te bewijzen? De psychiater is een bijzondere dokter. Allesbehalve gek. Juist bewonderenswaardig goed bezig. Juist vanwege haar bijzondere status is psychiatrie zonder twijfel uitermate gebaat bij onorthodoxe, originele reflecties over het vak. Klassieke leerboeken -in al hun schijnbare exactheid- doen deze bijzondere discipline en dito beroepsbeoefenaren immers per definitie tekort. Vandaar dat vijftien vakgenoten in dit boek een essay presenteren over bijzondere, dubieuze, controversiële maar altijd boeiende aspecten van hun werk. Alle essays zijn erudiet, elegant en relevant. Een keur: Frans de Jonghe, Zijn psychiaters nu wel of niet gek? Joeri Tijdink, Psychiaters zijn zo gek nog niet Nelleke Nicolai, Het stigma van de psychiater Herman Sno, De psychiater en de witte jas Jan Swinkels, De psychiatrie en menselijkheid Alex Korzec, Het beperkte nut van zelfkennis Jim van Os, Het bio-psycho-sociale conflict in de ziel van de psychiater Rien Van, Psychiaters maken het verschil
Psychiatry --- psychiatrie --- ethiek --- humor --- ethiek (zorg)
Choose an application
Pourquoi avons-nous tant de mal à nous engager ? Quelle est la légitimité d'un prêtre pour parler de sexualité ? Peut-on être célibataire et heureux ? Etes-vous pour ou contre les relations sexuelles avant le mariage ? Etre fidèle, ça veut dire quoi exactement ? Comment concilier amour et sexualité dans nos vies ? Le divorce n'est-il pas préférable à un mariage malheureux ?...Pour la première fois, un évêque et une sexologue confrontent leurs points de vue dans cet échange organisé par Arthur Herlin. Thérèse Hargot offre une vision décomplexée, franche et incarnée et Mgr Emmanuel Gobilliard montre dans ses réponses que l'Eglise peut parler de tout, sans tabous. Car, oui, un dialogue est possible et il est nécessaire.
Choose an application
This book provides a novel formulation and defence of moral error theory. It also provides a novel solution to the so-called now what question; viz., the question what we should do with our moral thought and talk after moral error theory. The novel formulation of moral error theory uses pragmatic presupposition rather than conceptual entailment to argue that moral judgments carry a non-negotiable commitment to categorical moral reasons. The new answer to the now what question is pragmatic presupposition substitutionism: we should substitute our current moral judgments, which pragmatically presuppose the existence of categorical moral reasons with ‘schmoral’ judgments that pragmatically presuppose the existence of a specific class of prudential reasons. These are prudential reasons that, when we act on them, contribute to the satisfaction of what the author calls ‘the fundamental desire’; namely, the desire to live in a world with mutually beneficial cooperation.
Philosophy --- General ethics --- ethiek
Choose an application
Vormgeving --- Ethiek --- Grafische vormgeving
Choose an application
This book is an interdisciplinary contribution to bioethics, bringing together philosophers, sociologists and Science and Technology Studies researchers as a way of bridging the disciplinary divides that have opened up in the study of bioethics. Each discipline approaches the topic through its own lens providing either normative statements or empirical studies, and the distance between the disciplines is heightened not only by differences in approach, but also disagreements over the values, interpretations and problematics within bioethical research. In order to converse across these divides, this volume includes contributions from several disciplines. The volume examines the sociological issues faced by interdisciplinary research in bioethics, the role of expertise, moral generalisations, distributed agency, and the importance of examining what is not being talked about. Other contributions try to take an interdisciplinary look at a range of specific situations, fetal alcohol syndrome in the media, citizen science, electronic cigarettes and bioethical issues in human geography.
Professional ethics. Deontology --- Sociology --- sociologie --- bio-ethiek --- medische ethiek
Choose an application
Wanneer en in hoeverre zijn wij autonoom in ons handelen en de wijze waarop wij leven? Autonomie, het eerste werk van Beate Rössler dat in het Nederlands wordt uitgegeven, is een onderzoek naar ‘het vervulde leven’. We vinden het vanzelfsprekend dat we autonoom beslissingen nemen en een door onszelf bepaald leven leiden. We denken dat een leven waar we belangrijke beslissingen tegen onze wil in moeten nemen niet geslaagd kan zijn. Toch bepalen we veel dingen in ons leven niet zelf. Dat geldt bijvoorbeeld voor veel sociale relaties, maar ook voor situaties waarin we niet precies weten wat we willen. De alledaagse ervaring laat ons zien dat we wel autonoom willen zijn, maar dat het vaak niet lukt.Beate Rössler stelt dat we doorgaans uitgaan van een te abstracte opvatting van het begrip autonomie. In dit belangrijke boek onderzoekt ze hoe het in het alledaagse leven mogelijk is om een autonoom en vervuld leven te leiden. In gesprek met filosofen en literaire auteurs als Jane Austen en Franz Kafka komt Rössler tot een wezenlijk nieuwe doordenking van wat autonomie is. Uiteindelijk leidt de vraag naar autonomie tot een van de belangrijkste vragen die we kunnen stellen: wanneer kun je spreken van een vervuld of geslaagd leven?
sociale ethiek --- 172 --- Social ethics
Choose an application
This book presents an anti-intellectualist view of how the cognitive-mental dimension of human intellect is rooted in and interwoven with our embodied-internal components including emotion, perception, desire, etc., by investigating practical forms of thinking such as deliberation, planning, decision-making, etc. With many thought-provoking statements, the book revises some classical notions of rationality with new interpretation: we are “rational animals”, which means we have both rational capabilities, such as calculation, evaluation, justification, etc., and more animal aspects, like desire, emotion, and the senses. According to the traditional position of rationalism, we use well-grounded reason as the fundamental basis of our actions. But this book argues that we simply perform our practical intellect intuitively and spontaneously, just like playing music. By this the author turns the dominant metaphor of “architecture” in understanding of human rationality to that of “music-playing”. This book presents a groundbreaking and compelling critique of today’s pervasively reflective-intellectual culture, just as Bernard Williams, Charles Taylor and other philosophers diagnose, and makes any detached notion of rationality and formalized understanding of human intellect highly problematic. Methodologically, it not only reconciles the phenomenological-hermeneutic tradition with analytical approaches, but also integrates various theories, such as moral psychology, emotional studies, action theory, decision theory, performativity studies, music philosophy, tacit knowledge, collective epistemology and media theory. Further, its use of everyday cases, metaphors, folk stories and references to movies and literature make the book easy to read and appealing for a broad readership.
Philosophy --- General ethics --- ethiek --- filosofie
Choose an application
This volume focuses on controversial issues that stem from Philippa Foot’s later writings on natural goodness which are at the center of contemporary discussions of virtue ethics. The chapters address questions about how Foot relates judgments of moral goodness to human nature, how Foot understands happiness, and addresses objections to her framework from the perspective of empirical biology. The volume will be of value to any student or scholar with an interest in virtue ethics and analytic moral philosophy.
Philosophy --- General ethics --- ethiek --- filosofie
Choose an application
Het eerlijke verhaal van een revolutionaire reepAls drie journalisten iets willen doen aan de hartverscheurende situatie van twee miljoen kindslaven op Afrikaanse cacaoplantages, komen ze er al snel achter dat een aanklacht tegen machtige westerse chocoladeproducenten weinig zin heeft. Ze besluiten zichzelf aan te klagen, als gewetenloze chocoladeconsumenten. Wanneer de rechter hen vrijspreekt, weten ze dat het tijd is voor een onorthodoxe aanpak: ze gaan zélf slaafvrije chocolade maken. In 2005 ligt de eerste reep van Tony's Chocolonely in de schappen. Terwijl de chocoladerebellen naarstig proberen om hun reep honderd procent slaafvrij te krijgen, koopt een ondernemer het merk en maakt er een internationaal verkoopsucces van. Op weergaloze wijze groeit het journalistieke project uit tot een hippe, sociale onderneming die zich ten doel stelt consumenten bewust te maken van wat ze eten. Zo klein als ze zijn, proberen de Tony's de complete keten te veranderen, van boon tot reep, in de hoop dat op een goede dag de grote producenten hun voorbeeld gaan volgen.Dit is het verslag van een ongekend ondernemingsproject: over het vasthouden aan idealen, ook al is de werkelijkheid nog zo weerbarstig. Een waargebeurd verhaal dat smelt op de tong en leest als een spannend jongensboek.Bron : http://www.bol.com
Chocolade --- Duurzaam ondernemen --- Ethiek --- Duurzaamheid
Choose an application
Listing 1 - 10 of 263 | << page >> |
Sort by
|